رویای تغییر

بین آنچه هستم و آنچه که می خواهم باشم٬ احساس می کنم فاصله زیادی است

رویای تغییر

بین آنچه هستم و آنچه که می خواهم باشم٬ احساس می کنم فاصله زیادی است

لا جبر و لا تفویض بل امر بین الامرین

با دو رویکرد لا جبر و لا تفویض بل امر بین الامرین قابل تامل و تایید می شود: 

با رویکردی فلسفی در می یابیم که بسیاری از اندیشه های ما حاصل اشتراک و اجتماع از اجداد ماست و این یعنی جبر تاریخی! 

اما اگر باور به تکامل اندیشه ها داشته باشید و بپذیرید که اندیشه ها ثابت نیستند و اختیار به دستانی همچون من و تو به تغییرش می پردازند، تصور جبر رنگ می بازد، اما محو نمی شود.  

در رویکردی قرانی هم داریم: 

و کذلک جعلناکم امه وسطا. 

مصداق های این اوسطی بر اساس تفاسیر قرانی بر عنوان فوق تاکید دارند.  

پس باور کنید که اختیار داریم ولی نه مطلق و تحت کمند جبر نیز هستیم ولی باز هم نه مطلق! 

پس برای تغییر و تکامل تلاش کنید.   

"اِن‌َّ اللّه‌َ لا یُغَیِّرُ ما بِقَوم‌ٍ حَتّی‌َ یُغَیِّروا ما باَنفُسهِم‌"

نظرات 1 + ارسال نظر
اعظم قائدی جمعه 13 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 05:23 ب.ظ

خیلی جالب بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد